Van de diepte naar grote hoogte. - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Cora Heuvel - WaarBenJij.nu Van de diepte naar grote hoogte. - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Cora Heuvel - WaarBenJij.nu

Van de diepte naar grote hoogte.

Blijf op de hoogte en volg Cora

24 Maart 2017 | Vietnam, Ðà Lạt

Woensdag 22 maart.

Vandaag ga ik vakantie vieren want het is een vrije dag die een ieder voor zichzelf kan invullen. Aangezien we aan het strand zitten dus zon, zee en strand besluit ik om te gaan snorkelen.
Met de bus rijden we naar de haven en daar aangekomen zien we dat het hartstikke druk is. Er zijn dus meer mensen op de gedachten gekomen om een boot te nemen en te gaan varen. Aan de kade liggen vele houten boten en een paar luxe speedboten. Wij nemen een houten boot en wederom moeten we die stomme zwemvesten aan. Niet erg flatteus zal ik maar zeggen, maar gezien dat niet iedereen kan zwemmen hier stellen ze het verplicht.
Eenmaal de motor gestart wordt het nog een hele toer om uit de wirwar van boten naar open water te kunnen gaan. Het is een herrie van jewelste van alle motoren en geschreeuw en geroep van de bootsmannen naar elkaar.

Maar het is gelukt en gaan we op weg. Een strakke blauwe lucht, prachtig helder groen/blauw water en zon, héél veel zon!!
Na 20 +/- min. varen op de Zuid Chinese Zee gaan we voor anker bij een groepje rotsen. We kiezen een duikbril, spugen in het glas en zetten hem op. Helaas heb ik een slechte snorkel want er blijft water naar binnen stromen. Probeer het keer op keer maar hij lijkt wel lek. Dan maar een grote hap adem nemen en proberen zo lang mogelijk onder water te gaan.
Maar wat je dan ziet is ook prachtig!!! Verschillende soorten zeesterren in vele kleuren, kleine zwarte visjes, gele met zwarte strepen, blauwe het is gewoon fantastisch!! Dan varen we verder naar een tweede plek en ook hier is het genieten van het onderwaterspektakel!! In de tijd dat wij in het water waren had Liêm ondertussen wat mango gesneden en in bakjes voor ons klaargezet, net zoals de groen met geel gekleurde plakjes cake. Een heerlijk tussendoortje. Heb nu echt zo'n vakantiegevoel, lekker dobberen op het water, beetje snorkelen, duiken vanaf de boot, op je rug in het water liggen en genieten van de zon of op het dek een beetje voor je uit kijken en mijn gedachten laten gaan hoe fantastisch dit allemaal is en dat ik me zo bevoorrecht voel dat ik dit soort reizen kan maken.
Maar terug naar de realiteit, we zijn weer allemaal aan boord en varen nu naar een aantal boten wat een kwekerij op het water is. Hier hebben ze natuurlijke bassins gemaakt waar vele soorten vis in zit. Zo zien we zelfs haaien maar ook de gevaarlijke kogelvis en ook zien we een knoeper van een kreeft die voor ons even boven water wordt gehaald net zoals de kogelvis om ze zo nog beter te kunnen zien.
Het is een leuk uitstapje maar nu is het alweer tijd om terug te gaan naar de haven. Dus nog even lekker voor op de boot in de volle zon ontspannen en genieten van al dit moois.
Het is sowieso een heerlijke onderbreking om deze dagen bij strand en zee te zijn, dat geeft zo'n heerlijk gevoel en overmorgen gaan we weer op reis.
Als we bijna bij de haven zijn zien we nog een kabelbaan die over het water gaat, ook leuk maar vandaag geen tijd voor.

Weer terug in de haven zoeken we onze bus en worden we even later afgezet bij de Sailing Club om daar te gaan lunchen. Het is een trendy club en de entree is al geweldig. Mega grote vazen die dienen als fontein sieren de ingang omringd door de vele palmbomen, rieten daken en als we verder lopen komen we bij onze tafel die al voor ons gedekt staat met het aller prachtigste uitzicht op zee!
Ik heb nogal honger kregen van het snorkelen en bestel een broodje met iets van kip. Nou het was geen broodje maar een giga grote bol met sla en veel vlees erop, met daarbij een bakje met goudgele friet, kommetje met saus en een kommetje met salade en dat alles geserveerd op een houten plank met een palmblad erop.
Zo tropisch zie je het bij ons niet. Daarom is het dubbel genieten van al dit lekkers in de meest mooie omgeving en in goed gezelschap van een deel van onze groep.
Ook hebben ze hier vele heerlijk uitziende nagerechten op de kaart staan dat we besluiten die te gaan nuttigen in het loungegedeelte van dit complex. We betalen de lunch en verhuizen een 25 meter verderop en ploffen neer op een grote loungebank. Het is moeilijk kiezen maar uiteindelijk gekozen voor appeltaart met caramelsaus en een bolletje ijs. Het wordt opgediend op super grote en zware borden, het lijken wel schalen met wel 40cm. doorsnee. Het oogt niet echt Vietnamees maar het is zóóóóóó lekker!! En zo ben ik heerlijk aan het vakantie vieren, zon, zee, strand, lekker eten en goed gezelschap. Als we een beetje uitgeloungt zijn verspreiden we ons weer en gaat ieder zijn eigen weg.
Kim, Daphne en ik gaan via het strand richting hotel lopen. Lekker met de blote voeten in het warme zand.
Halverwege ploffen we nog even op het strand en zwemmen in de zee. Nog één keer dan want morgen is het strandfeest voorbij en gaan we het binnenland weer in. In het hotel aangekomen doen we ff helemaal niks. Gewoon een beetje lanterfanten, foto's terugkijken, internetten, verslag schrijven.

Om half 7 verzamelen we die mee willen gaan eten op de trap voor het hotel en wandelen dan weer richting strand op zoek naar een gezellige eetgelegenheid.
We belanden bij een restaurant waar binnen live rockmuziek wordt gespeeld. Wij gaan buiten zitten en kunnen zo toch van de muziek genieten en wederom eten we hier heerlijk. Na het eten lopen we een stukje verder om bij de Sailing Club onze "strandvakantie" van 1,5 dag af te sluiten. Ook 's avonds ziet het er hier fantastisch uit. Op het strand staan kleine zitzakken en mini tafeltjes en lantaarntjes, zo romantisch om te zien en dan met het ruisen van de golven erbij.................
Hoe mooi kan het leven zijn!!!
Ik besluit een cocktail "sex on the beach" te nemen! We zitten met een klein groepje in een gezellige lounge hoek en hebben het heel gezellig met elkaar en wordt er veel gelachen.
Maar helaas aan alles komt een eind zo ook deze mini strandvakantie. Om een uur of 11 lopen we via de boulevard zo'n 15 á 20 min. terug naar het hotel. Daar de tas weer inpakken want morgen gaan we de bergen in op weg naar Da Lat.
Truste.

Donderdag 23 maart.

Trrrringgggg.... 5.45 geeft de wekker aan. Whaaaaa... dat is vroeg! De vakantie zit erop, we gaan weer op reis. Na het ontbijt stappen we om 7.00 bij meneer Tung in de bus. Hij zal ons vandaag naar Da Lat gaan brengen, een lange rit door de bergen. En daarom is er al snel een koffie stop omdat er de komende uren in de bergen daar geen gelegenheid voor is. Het is zoals de meeste keren een prachtige plek. Een hooggelegen etablissement met een prachtig uitzicht. Om naar het toilet te gaan moet je een trap af en daar beneden is het een oase van mooie natuur. Ook lopen er wat puppyhondjes rond zo schattig! Er is er één bij die op Inka lijkt en die ik zo wel wil meenemen.

En dan gaat de rit door de bergen beginnen. We klimmen gestaag en dat is ook wel te merken aan mijn oren die regelmatig aan het ploppen zijn.
Ik val van de ene verbazing in de andere. Het is hier heel dicht bebost, soms zie je kleine watervallen of beekjes. We slingeren zo 1,5 á 2 uur door het geweldige landschap en is de zee alweer bijna vergeten. Halverwege nog een kleine fotostop met ook hier een weids gezicht en waterval.
En dan rijden we een dorpje in met onze grote bus en stoppen we bij een tempel. Daar gaan we als we geluk hebben door op tijd te zijn een dienst bijwonen. We lopen het pad omhoog en bij de tempel aangekomen gaan de vrouwen links af en de mannen rechts af. We trekken onze schoenen uit en op sokken of blote voeten betreden we de tempel.
We zien een prachtige ruimte met een groot en kleurrijk altaar, mintgroene pilaren die weer versierd zijn met draken die daar omheen kronkelen, schitterende plafondbeschilderingen en een spiegelgladde plavuizen vloer waar kleine witte kussentjes in keurige nette lijnen liggen waarop zo meteen geknield gaat worden tijdens de dienst.
Ook zijn er prachtige glas in lood ramen waar het felle zonlicht mooi doorheen valt. Er heerst een serene stilte.
We lopen wat rond en maken veel foto's en als om 12.00 de dienst gaat beginnen lopen wij naar boven om vanaf de galerij de dienst te kunnen volgen.
Ook hier zijn de vrouwen op de linker galerij en de mannen rechts en vanaf hier hebben we een mooi uitzicht op wat komen gaat.
En dan zien we een paar mannen en vrouwen binnenkomen in het wit gekleed en de voorganger is in het rood gekleed. Ze staan stil aan de zijkant van het gangpad en dan wordt er op een gong geslagen, wordt er voorovergebogen en neemt een ieder neemt zijn plek in bij één van de kussentjes die op de grond liggen.
Dan wordt er weer op de gong geslagen, wordt er vele malen voorovergebogen en gaan dan zingen onderwijl hoor je de gong regelmatig. Dan wordt er door een man een soort van gebed voorgelezen die naast de voorganger staat en bij iedere gongslag wordt er voorovergebogen door de voorganger en overige leden die daar zitten.
Dan wordt de brief die werd voorgelezen in een grote kelk gedaan en wordt daar met een kaars aangestoken en verbrand.
Deze dienst gaat nog veel langer door maar wij besluiten om ons geruisloos terug te trekken en weer naar buiten te gaan. Deze dienst wordt dagelijks gehouden en vond het best wel bijzonder om dat mee te mogen maken.

Buiten aangekomen zien we een grote gele zuil staan met op het eerste op het hakenkruis teken erop. Maar het verschil is dat bij deze het symbool recht staat en bij die van de nazi's gekanteld.
Dit symbool heet swastika en is in de loop van de geschiedenis vaak gebruikt teken in allerlei culturen wereldwijd en staat in het algemeen voor levenskracht, geluk of heiligheid. Zo is het een van de heiligste tekens in het hindoeïsme en jaïnisme en wordt het ook gebruikt in het boeddhisme.
In de jaren voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het hakenkruis ook door de nazi's als symbool gebruikt. Sindsdien wordt het hakenkruis in westerse landen vooral hiermee geassocieerd, ondanks de zeer oude geschiedenis van het symbool zelf.

Na deze onderbreking op weg naar de lunch en als we bijna in Da Lat zijn gaan we nog iets geks bezoeken, n.l. het Crazy House.
Dit is geen gewoon huis en de naam zegt het natuurlijk ook al, een gek huis.
Het is ontworpen door de dochter van de 3e president van Vietnam genaamd Hang Nga en zij was architecte. Het heeft een beetje weg van de Efteling.
Het heeft allemaal gekke vormen. Er is geen een rechte raam of deur te bekennen, er zijn vele trappetjes die ook weer niet normaal recht zijn, maar rare krommingen, waardoor je opeens weer in een ruimte komt die je verbaast met aparte aankleding. Dan loop je weer over wat een hangbrug lijkt maar het dus niet is, je komt opeens een boom op je pad tegen waar weer omheen gebouwd is, je loopt een soort van te hobbelen door dit gekke huis wat eigenlijk super leuk is. En dan loop je ineens weer in de bek van een draak en staat er een giraf voor je neus en alles klopt ook wel weer al lijkt dat op het eerste oog niet zo.
Als ik dan nog even naar het hoogste punt van het huis loop zie ik daar weer de drie meiden die we in Hué op de drakenboot zagen. Ik hoor ze Nederlands praten en zeg: hé de meisjes van de boot in Hué?
Zij reageren verbaasd en weten niet waar ik het over heb. Ik doe mijn verhaal maar zij herkennen zich er niet in. Ik probeer wat foto's op te zoeken van die boot en vertel het verhaal dat er toen 3 Nederlandse meiden meevoeren. Ik ben er 99% zeker van dan dat zij het zijn. Alle drie lang bruin haar net zoals op de boot.
Zij vinden het wel een grappig verhaal en hebben nog een leuk gesprek met elkaar en gaan we op de foto met elkaar en wensen elkaar nog een leuke voortzetting van de reis.
Bij de uitgang aangekomen gaan we al snel verder op zoek naar het hotel en dat is vlakbij want we waren ondertussen dus al in Da Lat.
Onze kamer 423 is een mooie ruime kamer en besluit dan om daar even te verblijven tot het avondeten.
Om half 7 gaan Sander, Johan, Daphne, Ruth en ik bij de Italiaan eten. Deze bevindt zich in een klein straatje en we mogen op het balkon gaan zitten waar je een leuk uitzicht heb op het straatleven. Heerlijke lasagne en tiramisu gegeten en een glas rode wijn gedronken. Ik vind het altijd lekker om 1 á 2 keer Italiaans te eten voor de afwisseling en zo dus ook vanavond.
Daarna naar het hotel terug en de avond rustig afgesloten.