Dag Vietnam....... Hallo Cambodja! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Cora Heuvel - WaarBenJij.nu Dag Vietnam....... Hallo Cambodja! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Cora Heuvel - WaarBenJij.nu

Dag Vietnam....... Hallo Cambodja!

Blijf op de hoogte en volg Cora

31 Maart 2017 | Cambodja, Phnom-Penh

Donderdag 30 maart.

Goedemorgen het is 5.15 !!! Je zou er bijna aan gaan wennen die vroege tijden. Maar ja we moeten de boot halen die ons vandaag naar Cambodja gaat brengen. Wel grappig om per boot de grens over te steken. En zo zitten we dus om 6.00 aan het karige ontbijt. De keuze was een broodje omelet, of een broodje jam. Het werd dus omelet en een kopje thee. Ondanks dat het zo vroeg was, was het ook wel genieten want zo zagen we de zon weer opkomen boven de rivier, de vogeltjes begonnen met fluiten dus de dag was aan het ontwaken en ik was daarbij.
Het was ff wennen vanochtend want Liêm was er niet. Verbaas me er altijd wel over hoe snel je een groepsgevoel krijgt op zo'n reis. Nu hebben we wel geluk dat we een ontzettende leuke groep hebben. Iedereen kan met elkaar opschieten en omdat we vier weken met elkaar op stap zijn hebben we eigenlijk alleen elkaar. En daarom missen we Liêm nu al en natuurlijk onze kleine boeddhachauffeur Tung.
Maar goed, we gaan verder en wel nu. Na het ontbijt verzamelen we ons met de koffers bij de receptie. Vandaar gaan we lopend naar de steiger waar onze boot zal liggen.
Dat is wel ff een dingetje zo'n lange sliert reizigers met koffers en tassen door het drukke verkeer wat ook alweer op gang gekomen is. Het is maar een klein stukje en bij de steiger aangekomen worden de koffers in het ruim geplaatst en nemen we plaats. Het is een lange overdekte snelle motorboot, met achterop een open dek waar je ook kan zitten voor de afwisseling. Binnen is het net als bij een bus, twee dubbele rijen. De stoelen kunnen helemaal achterover en Kim en ik proberen dat uit. Het ziet er nogal grappig uit en proberen van het moment een selfie te maken hahaha.... nou dat viel niet mee met al dat lachen.
Als iedereen aan boord is gaan we weg om al snel bij een volgende aanlegsteiger nog twee mensen op te gaan halen.
Om ongeveer 8.00 uur hebben we een koffiestop. We leggen aan bij een klein gebouw en kunnen daar een kopje koffie of thee nuttigen. Ook heb je van hier een prachtig uitzicht over de brede rivier.
We stappen weer in de boot en over +/- 20 minuten hopen we bij de grens aan te komen. Onderweg genieten we van de prachtige natuur en mooie oevers met af en toe een huisje.

En dan komen we bij de grens aan. We meren aan bij een grote aanlegsteiger waar 2 rood met wit bogen staan. Daar onder doorgelopen gaan we omhoog en dan staat er een groot bord en 3 vlaggen.
Er staan een paar kleine gebouwtjes. We moeten allemaal ons paspoort afgeven. Aan de rechterkant zien we een klein loket met een bord; visa on arrival. We moeten n.l. ook een visum hebben als we Cambodja in willen. Dit wordt hier dus ter plekke geregeld. Om de tijd te doden lopen we wat rond. Er is eigenlijk niks te doen en dus gaat de tijd langzaam.
Er staat nog een hele kleine tempel op één zuil waar in een nis een stenen cobra zit. Daarvoor staat een potje met veel afgebrande wierookstokjes. Het "dak" van het tempeltje is in de vorm van een spits torentje en daar zit een joekel van een bijennest.
En dan komt er een beambte naar ons toelopen met alle paspoorten. Er prijkt een mooi visum in en nu kunnen we naar de paspoortcontrole. Ook daar weer in de rij maar gaat wel sneller. Daar wordt er nog een stempel bijgezet en kunnen we weer verder. We zijn nu dus officieel in Cambodja yeahhhh.....
We lopen weer naar de boot en nemen daar weer plaats en nu gaan we dan in één ruk door naar Phnom Penh. Er gaan een paar uur overheen en genieten van de tocht, gaan soms even achter op het dek zitten in de zon met de wind door de haren. De boot heeft er een goed tempo inzitten.
En dan zie ik als ik weer in de boot komt dat er een vrouw op de plek zit naast mij aan de andere kant van het gangpad. Maar Kim en ik hadden daar wat kleine tassen neergezet met spullen die we liever niet in de koffer wilden doen zoals de echte rieten Vietnamese hoed. Op dat moment letten we er niet zo op en gingen er vanuit dat er niks mee zou gebeuren. Nou toen ik later de boot af ging en in de tas keek zag ik dat de punt van mijn hoed geen punt meer had grrrr.....
Dus was ze er toch niet zo voorzichtig mee geweest dan ik had gehoopt.
Maar goed, we zitten nog op de boot en zien dan de skyline van Phnom Penh aan de horizon verschijnen.
Al snel zijn we bij de kade waar de boot gaat aanliggen. We stappen uit en wachten tot de koffers ook komen en lopen dan naar de bus die al op ons staat te wachten. Wat ons ook opvalt is de zinderende hitte!!
Gelukkig is het in de bus koel dat was wel genieten. De rit naar het hotel is niet zo lang en het hotel ligt op de hoek van een kruising. Het bijgebouw ligt er tegenover. Wij slapen in het bijgebouw op de tweede verdieping en er is hier ook geen lift grrrr.....
We frissen ons even op en verzamelen dan bij het hotel. Daar krijgen we van Sander wat uitleg van wat bezienswaardigheden en krijgen een plattegrond. Daphne, Kim, Ruth en ik besluiten om met z'n vieren op ontdekkingstocht te gaan.

Als eerste gaan we naar Wat Phnom. Phnom betekent heuvel in het Khmer en Wat betekent tempel. De tempel ligt op een heuvel van 27 meter hoog en is in 1373 gebouwd om vier Boeddhabeelden te huisvesten die volgens de overlevering hier door de Mekong aangespoeld waren en gevonden werden door een vrouw genaamd Penh. Het is voor veel Khmers een zeer heilige plaats
Achter de tempel zijn stoepa's waarin de resten van een aantal koningen liggen.

We lopen met onze plattegrond in de hand door de stad op zoek naar de tempel. Het is zo warm, gewoon bloedheet en dan te lopen naast het warme asfalt van de weg valt niet mee. Als het kan zoeken we de schaduw op. Maar dan komen we toch bij de tempel aan. Onder aan de heuvel is een prachtig park aangelegd. We kijken waar de ingang is en die blijkt om de hoek te liggen. We kopen kaartjes en betreden de grote trap aan de voorkant. Pfff..... het gaat tergend langzaam bij iedereen omdat het eigenlijk te warm is om je in te spannen. Boven zien we nog een aantal Cambodjanen die in de tempel aan het bidden zijn met de nodige rituelen.
We lopen rond en bekijken alles en genieten van al het moois. Dan besluiten we om naar het Koninklijk Paleis te gaan.
Omdat het zo warm is en een half uur lopen is besluiten we om een tuk tuk te nemen.

Bij het paleis aangekomen zien we een groot grasveld met een mooi aangelegd pad. Vanaf hier kun je een mooie foto maken van het geheel. Maar de zon is zo fel waar je ook maar kijkt dat ik een foto op de gok neem, achteraf nog prima gelukt hahaha....
Door de lange muur te volgen komen we vanzelf bij de ingang van het paleis. Hier hangt een bord met kledingvoorschriften. Knieën moeten bedekt, en ook de schouders maar dat mag weer niet met een sjaal maar echt mouwen aan je shirt of blouse. Ook mag je geen basebal cap of hoedje op en geen grote rugzakken. En de topper is: ook geen wapens!! Nou ja zeg.......
Maar goed wij zijn top gekleed en mogen zonder problemen naar binnen. Als we de bocht van het gebouw omlopen worden we bijna verblind door al het blinkend goud dat op de vele gebouwen zit.
Er staan prachtige gebouwen in een even zo prachtig park. Met vele grote waaier palmbomen, schitterend!
Hier komen we ook bijna de hele groep tegen in kleine groepjes verdeeld. Je kletst wat, gaat even voor een ventilator zitten, loop weer verder, neemt een drankje en dan horen we muziek. Er zitten 4 mannen op de grond met op een xylofoon lijkend muziekinstrument te spelen. Het geeft het geluid alsof je op bamboestokken slaat.
Na enige tijd hebben we het wel gezien en laten we ons weer naar het hotel terug rijden.
Daar ploffen we op bed neer in de heerlijke koele kamer.

s Avonds hebben we weer een ladies night georganiseerd. Aan het einde van de straat zit restaurant Mekong River op de hoek van de straat van de boulevard. We proosten op z'n Cambodjaans; tjolmoei!!
Het is wederom super gezellig met de meiden en het eten is heerlijk. Wat wel weer gek is dat we hier weer met bestek eten en geen stokjes. Dat is best wel weer wennen na 3 weken.
En dan lijkt het of ik wat regenspetters voel. Even denk ik het mis te hebben maar niet veel later stort het als een malle en komt het met bakken naar beneden. De luifel waar we onder zitten houdt ons niet droog en gaan daarom verzitten. Tsjonge jonge wat een regen, niet normaal! Het regent zo hard dat we elkaar niet meer kunnen verstaan. Het duurt zo'n 45 minuten en dan stopt het opeens. Pfff...... wat een dag, bloedheet overdag en met deze bui is het gelijk heerlijk af gekoeld. We kunnen even later weer droog naar het hotel terug lopen.
En zo komt er een einde aan deze dag en slaap ik voor het eerst in Cambodja. Tot morgen.