Mmmmm....lekker vogelspin eten! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Cora Heuvel - WaarBenJij.nu Mmmmm....lekker vogelspin eten! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Cora Heuvel - WaarBenJij.nu

Mmmmm....lekker vogelspin eten!

Blijf op de hoogte en volg Cora

03 April 2017 | Cambodja, Khett Siem Reab

Zaterdag 1 april.

Wakker worden in Phnom Penh. Ik doe het schemerlampje aan met een bescheiden licht maar Kim zet me opeens in de spotlight door de tl balk aan te doen. Whahahaha.... ook goedemorgen! Nou de toon is weer gezet voor de dag. We zijn snel aangekleed en de jongens staan al te wachten om onze tassen naar beneden te sjouwen.
Bij het hotel zitten we buiten op het terras en gaan ontbijten. Vandaag weer een dag in de bus op weg naar ons laatste hotel van de reis in Siem Reap. Om 8.00 vertrekken we uit een bewolkt Phnom Penh. Vannacht heeft het al geregend en ook nu houden we het niet lang droog. We zijn nog maar net op weg of het begint al te regenen. En niet een beetje maar ook nu weer met bakken uit de lucht.
Daardoor kunnen we niet doorrijden en ontstaat er ook al snel file. De wegen staan in korte tijd blank en rijden we in water dat wel 10 cm. hoog staat want van zoab hebben zie hier nog niet gehoord.
Als we de stad uit zijn kunnen we een beetje doorrijden totdat........ weer file maar nu door een ongeluk.
Hoe het precies gebeurd is weten we niet maar er ligt een scooter onder een ambulance op de linkerrijstrook en dat lijkt dus op spookrijden aangezien het een 4 baan weg is met tussenberm. Het lijkt ook nog maar net gebeurd en nog een auto staat er maar het ergste was dat ik zeker 3 doden heb gezien, die van de scooter, in de auto achter het stuur en er lag er zelfs één op de andere rijbaan die dus over de middenberm is heen geslingerd. Maar het kunnen er nog meer geweest zijn volgens de groep. Het was zo naar om te zien, ze lagen in de stromende regen en werden niet afgedekt door de paar mensen die daar ook aanwezig waren. Brrrr....

En dan hebben we een koffiestop in Kampong Cham waar een kleine insecten markt bij aanwezig is. In Da Lat hebben we een voorproefje gehad met de krekel maar hier is het echte werk aanwezig. Namelijk vogelspinnen, schorpioenen, kakkerlakken, mega grote krekels, en larven. Een aantal dames zitten achter een lange tafel waar grote schalen op staan met de diverse insecten. Het wordt nog moeilijk kiezen welke ik zal nemen om te gaan proeven.
De meeste kijken er met een vies gezicht naar maar ik vind het een uitdaging om ze te gaan eten. Ik koop een vogelspin (zonder tandjes) een kakkerlak en de grote krekel. Ze zien er best lekker uit. Ze zijn gekruid en daarna geroosterd. Vele ogen zijn op me gericht als ik met de pootjes van de spin begint. Deze zijn knapperig en lekker. Dan komt het lijf, dit is zacht en is wat zoet van binnen. Wilma probeert ook een pootje en moet toegeven dat het best wel smaakt. Dan de kakkerlak, deze is wat zuurder/frisser van smaak. Bij de krekel gaat het wat lastiger want de vleugels zijn niet weg te krijgen. Maar de rest wel mjam, mjam...lekker, lekker!!

En dan staan er ook nog emmers met levende vogelspinnen erin. Je mag deze vasthouden als je wil. Nou ik kijk eerste de kat uit de boom als een ander het doet maar besluit dan dat ik het ook wel wil. Hij zal me vast niet gaan opeten.
Hij is zo groot dat mijn hele hand gevuld is met spin. De poten zijn zo'n 5 cm. lang en het lijf wel 10 cm. Ik wil graag dat het gefilmd wordt want anders wordt het thuis vast niet geloofd. Maar omdat ie stil blijft zitten vraag ik of iemand hem een zetje kan geven en ja hoor daar gaat ie richting mijn ellenboog. Daar aangekomen begint het toch wel te kriebelen en wordt ie weer terug in de emmer gezet. Pffff.... wat een held ben ik toch haha....

Dan weer instappen en verder. Het regent nog steeds maar een tijdje later als we een snelle fotostop maken is het eventjes droog. Langs de kant van de weg staan heel veel boeddha beelden. Deze worden hier door veel locals gemaakt en zijn te koop.
De volgende stop is voor de lunch in Kampong Thum. Mooi gelegen aan een uitloper van het grote meer. Ik bestel, hoe verrassend, kip met champignons in banenblad. Ik kreeg een mooi dichtgevouwen pakket met een touwtje erom.
Nadat ik het bamboetouwtje eraf haalde vouwde het zichzelf open als een bloem met in het midden dus de kip. Prachtig!
En de smaak...was voortreffelijk, wat een verwennerij toch.
Na de lunch moeten we nog een kleine twee uur rijden en hopen zo rond 16.00 in ons hotel aan te komen. En dan gebeurd het...... de zon gaat schijnen! Joepie wat fijn want die regen verveelde toch wel snel.
We stoppen even later nog bij een hele oude brug en nu het zonnetje weer schijnt ziet het er direct weer gezelliger uit.
De reis verloopt voorspoedig en om 16.00 uur zijn we dan in Siem Reap aangekomen bij hotel Clermont. De entree wordt omringd met palmbomen en veel planten en we worden hartelijk verwelkomd. De sleutels worden verdeeld, de koffers bij onze kamers afgeleverd en Kim en ik spreken met Lucianne en Agnieta af om 's avonds op stap te gaan.
Als we klaar zijn gaan we lopen maar eerst ff naar de plaatselijke buurtsuper. En daar deed Kim de ontdekking van de reis. Ze verkochten hier de enige echte Nutella chocopasta! Whahaha..... Na het afrekenen wist ze niet hoe snel ze de pot moest openen en ze had zowaar een klein lepeltje in de tas zitten en zo werd er nog in de supermarkt gesnoept van de chocopasta!

Even later lopen we dus de straat uit en komen we in drukker gebied. We besluiten om eerst naar het koninklijk tuin te gaan. Dat is niet zo ver lopen en dus snel gevonden. Er zijn ook kleine kraampjes op straat en in de bomen hangt verlichting wat het extra gezellig maakt.
Dan horen we opeens een hoop herrie en weten eerst niet wat het is en waar het vandaan komt maar dan blijkt dat het de vliegende honden zijn die hier in de enorme grote bomen zitten. Deze komen rond de schemering tevoorschijn. Het is ff zoeken maar dan zien we er toch een paar gaan of zien we ze hangen in de boom.
Dan besluiten we om naar de oude markt te gaan. Onderweg komen we nog een mooi verlichte tempel tegen met een boot die lijkt op een gondel. En dan zien we wat winkeltjes en komen dus in de buurt van de oude overdekte markt.
Binnen zijn er veel eetgelegenheden en zoeken er één uit waar ze goed zittende stoelen hebben. Nou die vonden we hoor. Heerlijke fauteuils dus de keus was gemaakt.
Ik eet Amok, dat is een echt traditioneel gerecht. Het is een soort curry met kip of vis met kokos dat wordt gestoomd in bananenblad. En geserveerd met witte rijst. Wow dat is lekkerrrr!
Ondertussen loopt er steeds een beveiliger langs onze tafel of blijft er naast staan. Deze beveiliging zie je hier wel meer maar wij vonden dat ie net een beetje te dicht bij onze tafel stond. We hebben nog wel gevraagd of ie niet ergens anders wilde gaan staan en dat deed ie.....wel 1 meter naar links grrrr.
Als toetje pancake met mocca en chocoijs. Kim heeft ook ijs en dan komt het; de pot met Nutella wordt uit de tas gehaald en wordt er een dikke klodder op het ijs gedaan hahaha.... Ja wat moet een Belg toch zonder chocolade!
Zo zitten we nog gezellig een tijd na te tafelen met elkaar en hebben de grootste lol. Op ons gemakkie wandelen we terug naar het hotel en gaan slapen. Morgen de grote dag; het bezoek aan Angkor!