Dagje cultuur snuiven................... - Reisverslag uit Egypte, Nederland van Cora Heuvel - WaarBenJij.nu Dagje cultuur snuiven................... - Reisverslag uit Egypte, Nederland van Cora Heuvel - WaarBenJij.nu

Dagje cultuur snuiven...................

Blijf op de hoogte en volg Cora

06 Mei 2015 | Nederland, Egypte

Maandag 20 april.


En hoppa, 5.00 en wakker. Precies op tijd om de zon weer op te zien komen. Het blijft een sensatie! Snel een foto maken en nog ff doorslapen. Maar om half 8 brand ik mijn slaapzak uit, de zon heeft dan al zoveel kracht. De anderen zijn ook aan het ontwaken en als ik om het hoekje van de tent kijk zie ik daar Walid die omeletten aan het bakken is. Heerlijk met groene pepertjes erdoor. Wat een verwennerij.
Na het ontbijt de boel weer afbreken en opruimen en klaar voor een nieuwe dag. Vandaag gaan we cultuur snuiven.

Het beloofd een warme dag te worden. We beginnen bij El Mozawwaka (gedecoreerde heuvel). Dit ligt in een vlak gedeelte van de woestijn. Als we aankomen zien we een klein huisje staan en daaruit verschijnt een wat oudere man. Hij neemt ons mee naar een tombe. Aan de stalen deur hangt een groot hangslot.
Nadat deze door de man is geopend komen we in een kleine ruimte terecht met prachtige fresco's. Deze graven zijn ooit gebouwd door de Romeinen maar ze gebruikten de oude Egyptische methoden compleet met mummificatie.
Naast deze tombe ligt een tweede en ook deze mogen we bekijken. Het is zo mooi om die afbeeldingen te kunnen zien die al zo oud zijn. Complete verhalen zijn het.
Ook kunnen we nog door een klein gat in een ruimte kijken en zien daar 5 mummies op een rijtje liggen op houten planken. Blijft toch bijzonder dat ze tot op heden zo goed bewaard zijn gebleven.

Hierna gaan we naar Al Qasr, een Middeleeuwse Ottomaanse plaats in het hart van de woestijn. Het ligt aan de voet van de roze kalksteen kliffen aan de noordelijke rand van de oase Dakhla.
9 Jaar geleden was ik hier ook en het is er nog steeds mooi. De huizen zijn gebouwd van leem. De straatjes zijn smal en de huizen hoog. Daardoor voelt het er koel aan en beschermt dus tegen de zon en de zandstormen. In het midden is er een kleine moskee, Nasr el-Din gebouwd in de 12e eeuw. Het is ook een fotogeniek geheel dus de camera maakte overuren.

Als we alles zijn doorgelopen komen we op een pleintje terecht. Het is er stil, af en toe zie je iemand om een hoekje van een deur kijken.
We lopen een straatje door en komen dan bij de pottenbakkerij terecht. Ook hier is nog niets veranderd. Er zitten twee mannen binnen potten te draaien. Het blijft een kunst om ze allemaal precies hetzelfde model te geven.
Buiten lopen we nog wat rond en koop dan een klein flesje met een dopje erop. Het zal de enige keer zijn van deze twee weken dat ik mijn portemonnee opent.
Weer terug op het pleintje staat Walid ons op te wachten met een schone jeep. Hij heeft de tijd benut om deze even te wassen. Zal weinig nut hebben als we later die dag weer de woestijn ingaan.

En nu gaan we naar Rafat toe. Waheed zijn beste vriend in Dakhla. Ik ken hem al van foto's op Facebook dus leuk om hem nu ook in het echt te gaan ontmoeten.
Rafat heeft een resort, Magic Spring en heeft er een groot nieuw gedeelte bijgebouwd dat in mei/juni geopend wordt. We worden hartelijk door hem ontvangen en ik stel me voor maar het blijkt dat ik al vooraf door Waheed ben geïntroduceerd en zo weet hij al wie ik ben. Valérie en Fahrid kennen hem al dus die worden al als "oude ' vrienden begroet.
We krijgen een rondleiding door het resort. In de centrale hal bij de receptie hangt een gigantische grote lamp. Wow, heel indrukwekkend. Het was altijd al de droom van Rafat en zo geschiedde. We zien de prachtige kamers, met dito badkamers incl. de dikke badjassen die er hangen. Het valt me op dat bijna ieder huisje een andere lamp heeft. Het resort is ook geschikt voor invaliden met rolstoelen.
In één van de zalen staat er een uitgebreide lunch voor ons klaar, mmmm......

Dan gaan we weer verder maar zullen Rafat later die dag nog weer zien. Nu gaan we naar Mastaba. Dat is ook weer een soort graf. Een groot vierkant met verschillende lagen. We dalen een lange trap af die ons ook weer in een kleine ruimte brengtt waar een tombe staat. ook hier zijn weer verschillende fresco's te bewonderen.

Dan rijden we weer een stukje verder en komen in wat lijkt een verlaten dorpje. We stappen uit en lopen wat rond. Het is bloedje heet hier op het midden van de dag. We doen dan ook lekker rustig aan. En dan zie ik daar een stenen "kist' waar de mummies in begraven werden. Ik kan het niet laten en dus ga ik erin liggen. Het blijkt dat ik toch een beetje te groot ben en erg comfortabel lag het ook niet.

Op naar de volgende bezienswaardigheid. Balat, een Islamitische dorpje dat een beetje lijkt op Al Qasr. Ook van leem en vele kleine straatjes en steegjes, een ingebouwde moskeeruimte, een grote houten olijfpers en een oven van een bakkerij boven op een dakterras, vanwaar je een prachtig uitzicht hebt over de oase.

Hierna gaan we langzaam aan weer terug naar de woestijn. Onderweg komen we Rafat weer tegen en gaan met hem nog naar een hotspring toe. Helaas is deze een beetje te heet om ons op te frissen. Ik hang er wel in met mijn voeten maar als ik ze eruit haal zie je de rode streep bij mijn enkels zitten.

Dan gaan we de zandduinen in op zoek naar een mooie plek voor vannacht. En dat is niet zo moeilijk hoor. We scheuren een giga grote duin op en dan heb je toch weer een uitzicht pfff.......
En we rijden hem de andere kant weer af en als de jongens vinden dat het zand goed is stoppen we en gaan de boel weer opbouwen.
Even later komt Rafat ook en hij eet met ons mee die avond. Vanavond hebben we spagetti met kofta. Ook brandt er weer een mooi vuur.
Na het eten gaat Rafat even weg om later terug te komen met Mohammed. Die neemt een tas vol lekkernijen mee. Zoals kaasplakken, soort broodstengels, chips, zoetige snoepjes en nog veel meer.
Hert is super gezellig deze avond. Er wordt veel gezongen, geklapt gegeten en gedronken en gekletst. Het is een dolle boel. Kon dit maar eeuwig duren.

Dan gaan Rafat en Mohammed weer terug en zoeken wij ons slaapplekkie op. En met recht zoeken want ik ben het kwijt. Bij aankomst zoek ik een mooie plaats en leg ik mijn matras en slaapzak daar al neer. Maar ja nu het donker is ben ik het kwijt. Met mijn zaklamp goed schijnen en turen maar het lukt niet. Dan maar weer bij de jeep beginnen en recht vooruit lopen dan moet het toch lukken. En ja hoor daar is ie gevonden. Ik kruip er snel in en mijn dromen kunnen weer gaan beginnen Zzzz. zzzzz....zzz..zz.......zz......


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cora

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 320
Totaal aantal bezoekers 49910

Voorgaande reizen:

19 Juli 2008 - 02 Augustus 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: