Rail Away to Aguas Calientes - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Cora Heuvel - WaarBenJij.nu Rail Away to Aguas Calientes - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Cora Heuvel - WaarBenJij.nu

Rail Away to Aguas Calientes

Door: Cora

Blijf op de hoogte en volg Cora

11 Mei 2014 | Peru, Cuzco

Dinsdag 6 mei.

Heb heerlijk geslapen vannacht. Was wel weer koud maar ach de sokken aan en dik onder de dekens dan komt het wel goed.
Vandaag om 8.00 klaar staan voor de city tour van Cusco. Snel een ontbijtje genuttigd in ons Hostal Atlantis en hoppa de bus weer in. Vier mensen minder vandaag want die zijn vanmorgen vroeg begonnen aan de Larestrek die ik eerst ook zou gaan lopen maar later toch heb afgezegd.
Met een kleiner busje gaan we op weg. De gids gaat mee en we zijn benieuwd wat we te zien en horen krijgen. In ieder geval veel over het Inka cultuur. We beginnen onze tour bij het grote Christusbeeld, een kleine kopie van die in Rio de Janeiro in Brazilië staat. Het witte beeld steekt mooi af tegen de felblauwe lucht.

Daarna rijden we naar een meer bosrijke omgeving waar een belangrijke watertempel, Tambo Machy staat. Je herkent dit doordat de stenen super strak op elkaar gestapeld zijn zonder cement ertussen. Je kunt er een liniaal tegen aan leggen want ze zijn kaarsrecht allemaal. Onvoorstelbaar gewoon, zelfs na de aardbevingen van 1650 en 1950. De stenen van de piramide van Gizeh in Egypte zijn ook zo gebouwd. Helaas mist de tempel al zijn schitterende gouden en zilveren ornamenten die ooit in de nissen stonden. Geplunderd door de Spanjaarden.
Uit de tempel stroomt water. Tot op de dag van vandaag weet niemand waar zich de bron van het water bevindt.
Aan de zijkant van de weg hoor je het kabbelend geluid van een beekje dat daar stroomt. Af en toe een klein watervalletje ertussendoor. Het is lekker rustgevend zo op de vroege morgen. Ook lopen er een paar schapen rond en ezels.
Onderweg stoppen we nog even om foto's te maken van de bijzondere huizen met Inka beeltenissen op de muren. Op de daken hebben de woningen kruizen met twee stieren.mdit half Inka, half Katholieke symbool van de Spanjaarden moet de bewoners beschermen. Het huidige geloof is nog altijd afgeleid van hetnaloude Inka geloof wat intussen wel vermengd is met het christelijke geloof.
Eigenlijk staan het Inka geloof en het christelijke geloof lijnrecht tegenover elkaar. Waar de christelijken geloven in een hemel, geloven de Inka's in Moeder Aarde ( Pachamama).
Ze begraven hun doden in foetushouding om het lichaam terug te geven aan Moeder Aarde. Het geloof kent drie lagen alias het universum: de hemellichamen zon, maan, sterren en regenboog, het niveau waar wij leven en de ondergrond.
Het symbool voor de ondergrond is de slang, voor ons niveau de Puma en voor de hemellichamen de condor.
De condor werd gezien als de brenger van nieuws tussen de bovenwereld en onze wereld. Bij het ceremonieel centrum Qenqo zijn altaarplatforms te zien voor elk niveau. Van buitenaf lijkt het gewoon een enorme rots maar niets is minder waar. Boven op de rotsen is voor de condor, op het normale niveau om lama's te offeren en in een ondergrondse grot de offersteen voor de onderwereld.
Via een kleine spleet loop je weer naar buiten en zie je vanaf de buitenkant niet dat er binnen die offerplaats is.
Bij de bus aangekomen staat er een stoere Inka man in vol ornaat. Dus hoppa maar weer een fotootje maken natuurlijk.

De volgende stop is Saqsaywaman (sexy woman) , een enorm Inka complex eveneens bestaande uit drie niveaus. Het Inkafort heeft de grootste Inkastenen ooit gebruikt. Volgens de gids zijn de enorme bouwstenen van dit complex 9 kilometer verderop gehaald door 2000 mensen, die gezamenlijk het gevaarte in vier jaar tijd naar Saqsaywaman sleepten. Gezien de grote van het complex is daar waarschijnlijk wel eeuwen over gedaan. Intussen brandt de zon een put in de grond maar ik vind het heerlijk. Daarom dus maar even op het enorme grasveld zitten zonnen en te genieten van al het moois om me heen.

Als laatste gingen we naar de kathedraal aan de Plza de Armas in het centrum van Cusco. Het goud en zilver glom je tegemoet. Heel mooi en indrukwekkend. De gids wijst ons op de verschillende Mariabeelden. Het ene beeld heeft de handpalmen en de blik omhoog gericht en de ander naar beneden. Het verschil tussen het katholieke geloof (omhoog, hemel) en het Inka geloof (beneden, Moeder Aarde). Hetzelfde geldt voor Christus aan het kruis. Het ene beeld heeft het hoofd opgeheven. Het andere kijkt naar beneden, de invloed van de Inka's binnen het christelijk geloof. Als de gids ons dat niet verteld zou hebben zou het ons niet zijn opgevallen.
Maria heeft in alle kerken en kathedralen die we inmiddels bezocht hebben een wijd uitlopende jurk en een ronde kroon op het hoofd. De vorm lijkt op een berg en dat is ook de bedoeling. In de ogen van de Inka's waren bergen Goden.
Ook was er een gedeelte waar ze nog aan het renoveren/ restaureren waren en wat nog wel jaren zou duren voor het af zou zijn.
De rest van de middag waren we vrij om te doen wat we zelf wilden. Henk, Yolanda en ik gingen eerst ff lunchen en daarna zijn we naar het Inka museum gegaan. We werden begroet door muzikale Inka mannen in mooie kledij die speelden op een grote panfluit en een trom.
Daarna liepen we door het complex en konden we zien hoe de Inka's vroeger leefden in al zijn facetten. Heel interessant en mooi. Op de binnenplaats zat een Indiaanse vrouw op een weefgetouw een kleed te weven en een man die was aan het haken of zoiets.
Daarna hebben we heerlijke cappuccino gedronken met gebak want Henk en Yolanda waren beide jarig vandaag. Het was moeilijk kiezen want ook hier weten ze wel wat lekker is.

Daarna terug naar hotel en ff niks doen. Om half zeven verzamelen in de lounge van het hotel om daarna gezamenlijk te gaan eten. Intussen had Remco de ruimte gezellig versierd met slingers en ballonnen en was er weer taart. Daarna lopend naar het restaurant want het is allemaal bergafwaarts dus dat gaat nog wel.
Bij de Inka Grill was er nog een lange tafel gereserveerd en daar zat een Nederlands gezelschap van FOX reizen. Dus Nederland had bijna de overhand deze avond. Eten was goed en gezellig en met de taxi naar het hotel terug. En ja hoor, weer met zijn vijven erin. We worden er intussen bedreven in hoe we het beste erin passen hiihihihi.
Dan tas pakken want morgen gaan we met de trein naar een voorstad van Machu Picchu. De rest van de bagage blijft in het hotel achter. Maar daarover volgende keer meer.
Nu slapen..............

Woensdag 7 mei.

6.00 Ontbijt en 6.30 met de bus naar het treinstation in Poroy. Een leuk, klein en modern treinstation. Het is druk bij het station. Wij zijn dus niet de enige die naar Machu Picchu gaan. Het personeel van PeruRail staan op het perron, gekleed in keurige nette lange jassen de treintickets te controleren. Aan de buitenzijde van de trein staat de letter wat correspondeert met de letter op je ticket en de zitplaats heeft een nummer dus dat wijzigt zich vanzelf. De binnenzijde van het treinstel is heel erg mooi. Grote ramen aan de zijkant maar ook in het plafond zitten ramen. Tussen de ramen zijn de wanden mooi gedecoreerd met afbeeldingen uit de Inka cultuur afgewisseld met bloementakken. Op de vloer ligt laminaat. Nou zo heb je ze niet in Nederland hoor.

Ik heb het geluk dat ik bij het linker raam kan zitten omdat een Amerikaanse mevrouw met mij wilde ruilen zodat zij naast haar man kon zitten I.p.v. ik. Joepie!
Dan slaat er iemand een paar keer luid op een koperen bel en blaast de perronchef op een fluit en rijden we om 7.42 het station van Poroy uit op weg naar Aguas Calientes.
Net als in een vliegtuig worden er wat regels uitgelegd en dan kan de reis van ruim 3 uur over 92 kilometer beginnen. Uit de speakers klinkt al snel de bekende panfluittonen die we al zoveel hebben gehoord de afgelopen tijd. Heb dan ook het gevoel alsof ik in een aflevering van Rail Away zit. In een sukkeldraf van niet harder dan 40 km. per uur boemelen we door het landschap.
Hoge bergen begroeid met bomen of bromelia's, rotsachtige bergen met verschillende kleuren, er is van alles te zien.
Heel af en toe staan we even stil, we rijden dan weer een stukje achteruit, en dan weer vooruit maar zijn dan wel van spoor gewisseld. Dit heet het z.g. zigzaggen. Anders hadden ze een extra bocht moeten maken en op deze manier is het efficiënter.

Soms komen we door dorpjes heen waar geeneens slagbomen zijn maar waar alleen het getoeter van de trein het overige verkeer waarschuwt voor de naderende trein. We rijden langs huisjes die zo dicht aan de rails staan dat als ze de deur opendoen zo in de trein kunnen stappen. Een ezel, een varken dat loopt te snuffelen in de moestuin, een tunneltje door, het uit het raam kijken verveeld niet.
Ook hier komen ze met een karretje door het gangpad met koffie en thee of frisdrank. En je kan kiezen uit één van de heerlijke zoete versnaperingen die je er gratis bij krijgt. Een muffin, een koekje, plakje cake kies maar uit!
Dan na goed twee uur rijden verschijnt er links van mij een rivier. Eerst rustig maar al snel gaat dat over in best wel wild kolkende rivier. Schuimkoppen op het water doordat het water langs de vele rotsblokken moet die in het water liggen. Het gaat er wild aan toe. Soms zijn er ook watervalletjes te zien die vanuit de bergen komen en in de rivier eindigen.
Onderweg zien we ook het begin van de Inkatrail, een kilometers lang voetpad door de bergen met talloze treden, aangelegd door de Inka's.
Ondertussen bereiken we het begin van het Amazone gebied oftewel het tropisch regenwoud. Het wordt steeds groener. Bomen staan of waarvan de takken in het water hangen. Bromelia's die op takken van andere bomen groeien, het is allemaal even prachtig! Intussen is de zon zich aan het verschuilen en verschijnen er wolken. De bergtoppen zijn dan niet altijd meer te zien.

Om 10.45 rijden we het station van Aguas Calientes ook wel Macchupuchu Pueblo genoemd binnen. Weer veel en luid getoeter van de trein om zo onze aankomst aan te kondigen
We stappen uit in het dorpje wat een beetje vreemd aan doet. Vanaf het treinstation loop je dwars over een overdekte toeristenmarkt om in de plaats zelf te komen. De woeste rivier stroomt ook dwars door Aguas Calientes door. Net zoals de treinrails. Aguas Calientes bestaat hoofdzakelijk uit hotels, restaurants en toeristenwinkeltjes. 30 Jaar geleden bestond het nog niet eens. Het is speciaal gebouwd om het opkomende toerisme naar wereldwonder Macchu Pichu te brengen.
Ons hostel Continental ligt aan het einde van het perron. Een wel heel bijzondere plek.
Snel de spullen op de kamer gebracht en daarna zijn we bij " Hot Springs" wezen lunchen. Ook dit ligt aan of op het perron, het is maar hoe je het bekijkt.
Ondertussen rijden de treinen op zo'n twee à drie meter langs ons voorbij. Het gaat wel niet hard maar toch. Zo'n grote locomotief ervoor dat dendert toch aardig door hoor. Voor je het weet is je broodje van je bord getrild.
Dan gaan Yolanda, Kees en Lonneke een stuk wandelen door het subtropische regenwoud. Eerst door een klein soort parkje dat aan de rivier ligt, daarna over de onverharde weg. Links en rechts van mij torenen de bergen hoog boven mij uit. Het is om stil van te worden. Naast mij beukt het water tegen de giga grote rotsblokken in de rivier. Hier word ik zo blij van.
Dan komen we bij twee bruggen, één waar het verkeer over gaat en de andere is een hangbrug voor de voetgangers. Als je daar over heen loopt beweegt ie van alle kanten, heel spannend. We lopen er over en gaan dan rechtsaf de jungle in op weg naar het Machu Picchu museum. Je merkt wel dat het tropisch wordt. Warm en klam voelt het aan. We zitten hier op 2038 meter.

Bij het museum aangekomen kopen we een kaartje en zien binnen van begin tot nu hoe Machu Picchu is gevonden en geworden zoals het nu is.
Ook staan er verschillende voorwerpen die er toen gevonden zijn. Een mooie inleiding voor wat we morgen te zien gaan krijgen. Naast het museum ligt nog een kleine botanische tuin. Helaas is het nu niet echt het seizoen dat de bloemen bloeien en dus had ik het al snel gezien. We lopen de mooie weg weer terug en in het dorpje aangekomen gaan we nog gezellig bij de vele winkeltjes langs. Ze verkopen wel allemaal hetzelfde maar door de vele kleuren ziet het er zo gezellig uit.

' s Avonds met de groep in een gezellig restaurantje wezen eten. Bij binnenkomst valt het al direct op. Alle wanden, de bar en waar je maar kijken kon, alles was volgeplakt met visite kaartjes. Heel apart maar wel leuk. Ik bestel kip in een rumsaus en die wordt opgediend in een halve uitgeholde ananas en de stukjes die zitten weer door de saus heen. Je zult begrijpen dat ik heb zitten smullen mmmm........
Daarna snel naar het hostel want morgen is de " grote" dag: Machu Picchu bezoeken. Welterusten!

• 11 Mei 2014 - 12:32

Astrid & Kees:

cora jij ziet in een paar dagen meer als wij ooit zullen zien , leuk om te lezen en lijkt me leuk de foto's te zien , geniet er nog van.
    groeten uit nat polsbroek

• 11 Mei 2014 - 13:25

Carla :

Vandaag Machu Picchu , het hoogtepunt van de reis neem ik aan! Geniet ervan.carla