Via de black desert naar Al Wadi al Jadid - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Cora Heuvel - WaarBenJij.nu Via de black desert naar Al Wadi al Jadid - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Cora Heuvel - WaarBenJij.nu

Via de black desert naar Al Wadi al Jadid

Blijf op de hoogte en volg Cora

01 Mei 2015 | Egypte, Caïro

Vrijdag 17 april.

Om half 8 was iedereen wel wakker. Walid begon met het bakken van de pannenkoekjes en Waheed ging even terug naar Bahariya om nog wat dekens te halen. Valérie en ik hadden het koud gehad omdat het nogal waaide deze nacht en onze slaapzak iets te dun was.
We ontbijten heerlijk buiten de tent, puur genieten! Dit is pas echt leven, ik hou er zo van! Dan wordt het tijd om verder te gaan. De tent wordt afgebroken en alles weer boven op de jeep geladen. Een uur later zijn we klaar voor vertrek .
We rijden door het zand op zoek naar de weg. Als die gevonden is dan steken we die dwars over om aan de andere kant van de weg verder door de woestijn te rijden.
We komen nu eerst in de Black Desert. Dit komt omdat het zand hier is bedolven onder zwart vulkanisch gesteente.
We stoppen hier en gaan een pad belopen dwars door twee bergen. Walid rijdt de auto naar de andere kant en wacht ons daar weer op.
Het is zo bijzonder mooi allemaal.
We ontdekken hier nog een gewelddadig soort tor. Hij is zo'n 5 cm. groot en is de schrik van de bevolking van o.a. Bahariya. Ze zijn n.l. gek op palmbomen. Zodra ze die zien en of ruiken dan boren ze zich in de stam in no time een weg die zover gaat dat de boom opgegeten wordt. En aangezien Bahariya heel veel palmbomen heeft wordt deze tor tegen de principes in toch doodgemaakt. Er bestaat n.l. ook geen remedie tegen. Ze zijn overal resistent voor. De enige oplossing is verbranden, maar wij breken zijn nek, kkkrrrr....

Als we weer verder rijden zien we het landschap constant veranderen. De zwarte woestijn gaat over in een vlak landschap. Na een tijdje wordt het tijd voor de lunch. Deze gaan we gebruiken bij een gelegenheid waar ook een kleine hotspring is. Binnen ziet het er gezellig uit en wat erg leuk is dat de hotspring hier dwars doorheen loopt. Aan beide zijde liggen er kleden en kussens en zo kan je relaxed zitten met je voeten bungelend in het stroompje water.
In de keuken maakt Waheed met zijn zelf meegebrachte spullen een heerlijke lunch voor ons klaar. Daarna houden we een kleine siësta.
Voor we de woestijn weer ingaan rijden we nog langs een gebouwtje waar we gezuiverd water gaan halen en nu het gas erop en terug naar de woestijn.

We beleven onze eigen Dakar rally. Het gaat heuvel op en af en als je dan soms bijna boven ben dan wordt het stuur omgegooid en ga je weer als een speer naar beneden. Regelmatig wordt de extra kracht erop gezet maar toch raken we bijna 1x verzakt. Het zand was toch losser dan gedacht en we kwamen niet de heuvel op. Dus dan langzaam proberen terug te gaan. Het ging centimeter voor centimeter en zolang je maar blijft rijden gaat het goed.
Zorgen heb ik me niet gemaakt, de jongens weten wat ze kunnen en moeten doen als het fout gaat. We hebben ook een rijplaat bij ons voor als we verzakt raken. Maar we hebben het niet nodig gehad. Walid is een goede chauffeur.
Wat ik ook zo knap vindt van de jongens is dat ze de gehele woestijn op hun duimpje kennen. Van Siwa tot Bahariya tot Farafra en Dakhla. Oké het is hun thuis maar toch alles wordt zonder GPS gedaan. Je ziet ze kijken en soms overleggen ze maar ze weten haarfijn waar ze heen willen en ook komen. Toppers!!!

En dan hebben we nog een stop bij een crystal berg. Je ziet hier grote aders lopen met ruw crystal. Prachtig!! Heb dat jaren geleden ook gezien maar dat was vele malen kleiner en langs de rand van een doorgaande weg. Hier is het midden in de woestijn. Hoe mooi kan de desert zijn.
Na een uur rijden komen er twee enorme rotspartijen in zicht. Er wordt besloten dat we tussen die twee bergen ons kamp gaan opslaan voor de komende nacht. Toch wordt het zand eerst "gekeurd" op de stevigheid. De haringen moeten het zand in en als het zand te los is dan gaat dat niet.
Binnen een uur staat alles weer overeind. Dit wordt gevierd met thee en bier. Het uitzicht is weer wonderschoon.

Waheed slaat weer aan het kokkerellen. Dat kon ie 9 jaar geleden ook al goed en nu is het weer genieten. Bij het weinige licht snijdt ie de groenten, kookt soep of wat dan ook. Hij heeft een zak met verschillende zakjes kruiden, een beetje van dit en een beetje van dat, ff proeven, lekker laten sudderen en zo staat er later weer een verrukkelijke maaltijd klaar. Vandaag ook nog kip van de bbq.
Na het eten doet Walid de afwas en wordt het theepotje alweer in het vuur gezet voor de thee straks.
De (Franse) jongens gaan al snel naar bed en wij blijven met zijn vijven gezellig om het vuur zitten en drinken thee, praten en........ kijken een film van Silvester Stallone op de laptop! En dan is het bedtijd. Ik besluit om buiten de tent te gaan slapen. Ten eerste omdat dat het mooiste is maar ook omdat er zoveel gesnurkt wordt en ik dan niet kan slapen.
Ook nu waait het weer behoorlijk maar heb nu een extra deken dus niks aan de hand. Ik installeer me een eind van de tent weg en geniet van de prachtige sterrenhemel en zoek de schorpioen weer op. Zo prachtig en het is zo stil........................... Zzzz..... Zzz.... Zzzzzz......

• 02 Mei 2015 - 10:28

Cobie Krijgsman:

Wat een belevenissen allemaal en ik begrijp: Hier heb je echt van genoten.
    Het is weer een plezier om je verslagen te lezen.

• 02 Mei 2015 - 19:33

Jolanda:

Het blijf mooi om jou verslag te lezen. Volgens mij is dit een vakantie om nooit meer te vergeten!!!

• 03 Mei 2015 - 11:09

Wilma Stuurstraat: